أنت هنا

8 صفر 1435
المسلم ـ متابعات

تنبأ قائد الانقلاب في مصر ووزير دفاعها عبد الفتاح السيسي، أنه سوف يتولى رئاسة جمهورية مصر العربية في الفترة القادمة، وذلك عبر رؤية منامية له استند إليها في حديثه مع ياسر رزق، رئيس تحرير صحيفة "المصري اليوم".

 

وادعى السيسي في تسجيل صوتي أذاعته قناة "أحرار 25" مساء اليوم، أن له تاريخا طويلا مع الرؤىَ والأحلام منذ سنين طويله، وأنه تنبأ بما يحدث لمصر في هذه الفترة.

 

وفي التسجيل سأله الصحفي ياسر رزق: "كنت تتوقع انك تتولى قيادة الجيش المصري؟"، فأجاب السيسي مستنكرًا: "قيادة الجيش المصري؟! ولا أكتر من كدا"

 

وتابع: أنا من الناس اللي كان لهم تاريخ طويل من الرؤى، وده لك أنت يعني، أنا بطلت اتكلم عن المنامات والرؤى من 7 أو 8 سنين؛ لكن أنا دايما كان لية منامات ورؤى وشفت كثير جدا من الأمور اللي حصلت بعدها ومحدش قدر يفسرها من 35 سنة. وأبى السيسي أن يقص رؤياه على رزق إلا بعدما أخذ منه عهدا بأنه لن ينشرها في الحوار، وقال له رزق: "مش هنشرها لألألأ بس هستخدمها بعد كده"

 

وقال السيسي "من 35 سنه.. شفت في المنام من سنين طويله جداً إن أنا رافع سيف مكتوب عليه لا إله إلا الله باللون الأحمر بسيف مرفوع.. وان أنا في إيدي ساعة عليها نجمة خضرا ضخمة جدا- أوميجا- والناس بتسألني بتقولي إشمعنا انت اللي معاك الساعه دي؟ قولتلهم الساعه دي بإسمين هيا أوميجا وأنا عبد الفتاح.. روحت حاطت الأوميجا مع العالمية مع عبد الفتاح"، وأضاف أنه رأى في منام آخر يٌقال له "هنديك اللي ما اديناهوش لحد"

وتابع رأيت إن "أنا مع السادات بَكلمه فَبيقولي.. أنا كنت عارف إني هبقا رئيس الجمهورية.. قولتله وأنا عارف إن أنا هبقا رئيس الجمهورية".

 

فسأله رزق:ـ "حسيت إيه لما شفت صورك جنب صور عبد الناصر ولما عبد الحكيم ابنه قال إنك الأجدر على حكم مصر فأجاب السيسي:ـ في دعوة بقولها يارب أكون كده".